Blog

Få styr på din IT-virksomheds interface

Den teknologiske udvikling er de seneste ti år eksploderet. Med udviklingen er helt nye brancher opstået. Det er utroligt attraktivt for en masse, der går rundt med en iver efter iværksætteri.

Går du rundt med drømmen om at starte din egen IT-virksomhed, eller er du måske allerede i gang med opstartsfasen? I så fald er der en masse ting, du skal være opmærksom. Først og fremmest er det selvfølgelig vigtigt at få sammensat et profitabelt forretningskoncept, men hvordan dine ydre grænseflader, også kaldet interface, fremstår, betyder mere end de fleste lige går og tror. Det følgende er en guide til, hvilke parametre du skal være opmærksom på, hvis du går med sådan en drøm.

 

Valg af kundesystem

Kunderne skal altid være i fokus. Det er det første, man lærer i forretningsledelsens abc-bog. Derfor er det vigtigt, du har nogle platforme, der gør det let for medarbejderne at arbejde med kunderne, og som ser professionelle ud fra kundernes perspektiv.

Sådan nogle styresystemer er selvfølgelig ikke altid lige billige, men i mange tilfælde er det så vigtigt at få dem implementeret, at du bør investere i dem alligevel. Hvis din kapital er begrænset, kan det være en idé at kontakte nogle med speciale i formuepleje. Hvor mange simpelthen får for lidt ud af deres investering, vil en formueplejeaftale i høj grad styrke dit afkast i form af en mere langsigtet og sund investering.

 

Fokus på bæredygtighed

I takt med miljøet fra alle mulige forskellige kanter er skrantende, bliver det mere og mere aktuelt fra et virksomhedsmæssigt perspektiv at fokusere på bæredygtighed. Kunder fra- og tilvælger virksomheder på baggrund af virksomhedens miljø-profil.

Hvis du kan dokumentere, at du benytter dig af bæredygtige leverandøraftaler, og har en noget nær neutral CO2-profil, vil du kunne differentiere dig fra dine konkurrenter og derved skabe dig et forspring alene på det parameter. Dette gælder store som mindre tiltag. Din energi-profil skal afspejle sig hele vejen gennem din værdikæde, og helt ned til mikromiljø i form af hvilke radiatorventiler og termostatstyringer du bruger, og om du bruger LED proff pærer eller de mere miljøbelastende. Det er virkelig overraskende, hvor meget du kan spare på varmeforbruget alene ved at skrue på de bittesmå parametre i din virksomhed.

 

Fokus på medarbejderne

Hvor kunden er guldet, så er dine medarbejdere kullet, der får dampmaskinen frem på vandet. Det er derfor vigtigt du plejer dem, og du sørger for, at de plejer sig selv. Hvis du er en IT-virksomhed med meget kundekontakt, nytter det ikke noget, hvis dine medarbejdere er nedslidte.

Sørg derfor for, at der bliver arrangeret sociale arrangementer ved siden af det hårde arbejde. Sådanne arrangementer styrker båndet medarbejderne imellem, hvilket indirekte øger effektiviteten. Hav desuden månedlige, individuelle møder med dine ansatte, hvor de kan give udtryk for eventuelle gener, og du også kan rense luften, hvis der er en eller anden form for udestående.

Selvom det hele selvfølgelig ikke skal gå op i det ydre, er det dog vigtigt, hvordan dine medarbejderne klæder sig, og derved fremstår. Sørg derfor for, at der bliver fremsat en eller anden form for dresscode, der vigtigst af alt træder i kraft, når der er kundemøde.

Det behøver ikke at være det helt store, der påkræves, men at bede mændene om at tage en skjorte og nogle pæne sko på, og at kvinderne tager noget tilsvarende pænt på, er bestemt ikke for meget at forlange. Det samme er for eksempel tilfældet i forhold til skægget. Det kan godt være, det er smart at have et langt ’hipster-skæg’ på Nørrebro og Vesterbro, men det hører bare ikke helt hjemme til et vigtigt kundemøde.

Hvis du føler det er svært eventuelt at bede en af dine medarbejdere om at barbere skægget, kan du jo gøre det til en sjov ting ved at forære ham en Gillette Mach 3 med dertilhørende barberblade og et glimt i øjet.

 

Uanset hvilke tiltag du vælger, skal det ikke undervurderes, hvordan virksomheden ter sig ud udefra. Sørg derfor for at have fokus på det område – også mere end du umiddelbart lige forestillede dig.