Blog

IT og Business Intelligence skaber en sikker og effektiv inkassoproces for Collectia

Inkassoforretning er en branche behæftet med mange klichéer og fordomme. Netop af den årsag har de seriøse inkassofirmaer et ekstremt højt fokus på at skabe en inkassoproces, der er 100% fair for alle parter. Både for kreditorer og debitorer.

Samtidig gør det niveau, som digitaliseringen har udviklet sig til i dag, det muligt at skabe systemer, der kan effektivisere inkassoprocessen i en sådan grad, at det er både nemt, hurtigt og sikkert for virksomhederne at køre deres inkassoprocesser gnidningsfrit og automatiseret.

Digitaliseringen af inkassofirmaernes arbejde har til formål, at gøre det så nemt som muligt at afvikle sin gæld samt at gøre inddrivelsen effektiv, fleksibel og nem. En transparent oplevelse for både debitor og kreditor.

Ét af de førende inkassobureauer på området er danske Collectia, der har taget kombinationen af IT og Business Intelligence til nye højder for at skabe det perfekte inkassosystem – for både kunder og skyldnere.

 

Collectia arbejder automatisk, men individuelt med hver enkelt debitor og sag

 

Med det mål at tilbyde en optimal inddrivelse af penge, tager Collectias inkassoproces udgangspunkt i den enkelte debitors betalingsevne. Målet for alle parter er, at de skyldte penge kommer tilbage til rette ejermand, samtidig med at debitor bliver behandlet på en fair og fornuftig måde. Det er her Collectias Business Intelligence-system kommer ind i billedet.

Collectias IT-system CollectIT er specialudviklet og trækker stærkt på big data, som al den information Collectia har om debitor, statistiske data indsamlet igennem 20 år samt alt hvad der kan hentes af offentlig tilgængelig information. Blandt mange andre faktorer kan vi nævne alder, køn, bopæl, postnr., evt. registrering i Experians RKI-register, afdragsmønster på evt. tidligere gæld, boligejer eller ej.

På baggrund af disse parametre samt en masse andre, kan Collectias IT-system behandle hver enkelt debitor på individuel basis. Individualiseringen af debitorerne består dels i en unik inddrivelsesproces og betalingsløsning for hver enkelt debitor, men den giver sig også udslag i, hvordan firmaet kommunikerer med debitor. Både i forhold til medie/platform og i forhold til sprogvalg.

Denne nye metode at se på inkassoproceduren har på mange måder revolutioneret en branche farvet af gamle måder at gøre tingene på. Hvis man som debitor føler sig ordentligt behandlet, mødt og kommunikeret til på den rette måde, resulterer det i sidste ende i, at flere kreditorer får flere penge tilbage, samtidig med at debitorerne i højere grad føler, at de har fået en fair behandling. Samtidig er alting hurtigere og nemmere med et intelligent Business Intelligence-system som CollectIT.

 

Med Collectias kundeweb kan kreditorer løbende følge med i hele processen

 

Når vi snakker om kreditorerne, der jo er Collectias kunder, så kan de benytte sig af firmaets kundeweb, til hele tiden selv at følge status på de enkelte inkassosager. I Collectias kundeweb kan man som kreditor følge ens sager helt ned på betalinger, handlinger, dialog, læse udsendte breve, se debitors score for betalingsevne mv. Dette skaber tryghed for kreditor i forhold til, at der arbejdes løbende med at skaffe deres penge hjem. På en fair og ordentlig facon.

Ud over kundeweb-delen af CollectIT tilbyder Collectia også en app til alle smartphones kaldet Collectia Creditor App. Her kan firmaets kunder (kreditorer) også følge deres sager direkte på deres telefon. De kan også tage billeder af forfaldne fakturaer og uploade dem direkte i systemet til behandling. Denne behandling sker automatisk fra systemets side.

 

Gennemsigtighed for debitorer

 

Debitorerne har naturligvis også en brugervenlig platform, hvor de kan følge deres egne sager, betale af på deres gæld, kommunikere med en gældsrådgiver med videre.

Collectia har med deres CollectIT-system taget et kæmpeskridt ind i den digitale verden og ført en gammeldags og fastfrossen branche ind i det 21. århundrede. Et moderne inkassobureau er i 2017 langt mere end en ”postcentral”, men er et fleksibelt system, der er i konstant bevægelse og hele tiden tilpasser sig nye tider, individuelle forhold og en enhed, der behandler begge sider af en inkassosag fair, helt gennemsigtigt og gennemskueligt.