Blog

Tre ting webshops ikke har råd til at gøre forkert

Det er nemmere end nogensinde før at starte sin egen webshop. Det er ikke påkrævet en længere uddannelse eller forståelse for kodning, for at skabe en smuk og brugervenlig webshop. Dog er der stadig mange nye webshops, der falder bag efter på forskellige parametre, når det kommer til et godt design. Derfor har vi samlet følgende punkter, man skal anvende, for at øge sin omsætning og beholde kunderne. 

 

Mobil first: Hvor folk leder først         

Med den stigende integration af smartphones, der sker i vores samfund, stiger de generelle websøgninger fra mobile enheder. Alene i USA er gruppen af mennesker, der kun anvender deres mobiler til web-surfing, omkring 25%. Dette betyder, at gruppen af mennesker, der ser ens hjemmeside fra mobilen først, er drastisk stigende.

Derfor har det en kæmpe betydning, hvordan kunderne oplever ens hjemmeside, når de første gang besøger den fra en mobil enhed. Der er mange dødssynder, der kan drive kunderne væk fra ens hjemmeside. En klassisk fejl er en hjemmeside, der ikke er blevet hastighedsoptimeret. Dette medfører en langsommere loadingtid, da det mobile internet ofte ikke er verdens hurtigste. Den ekstra loadingtid kan komme fra store mængder af indhold, der er skjult på den mobile enhed, men som kan ses på en normal skærm.

Måden dette skal imødekommes er gennem smart design. Det er her ’mobile first’ kommer ind i billedet. Her udarbejdes designet for den mobile version først. Der holdes fokus på de vigtige dele af webshoppen nemlig produkterne. Dette kan ses på www.andpants.com, en webshop som sælger smykker fra Jane Kønig, er et godt eksempel på netop dette.

 

Authority: Skab tillid

Autoritet har, og vil altid have, en kæmpe betydning for, om en side er troværdig eller ej. Mange nye webshops lider under grimt design eller af manglende tegn på autoritet. Ved mangel på autoritet mindskes chancen også for, at kunderne køber noget fra ens webshop. Dette skyldes en psykologisk indbygget forsvarsmekanisme, som er blevet udviklet gennem mange generationer. Den gør, at vi betvivler folk, der ikke ser ud til at være troværdige. Dette gør, at folk i kitler, uniformer og andre former for autoritær udseende, anses som værende mere troværdig.

Disse tegn på autoritet kommer i mange forskellige former. De forskellige symboler for kreditkort, som webshoppen tager imod, bliver modtaget som værende et symbol for autoritet. Simple farver antages også som værende et symbol for autoritet.

Det er selvfølgelig vigtigt at afspejle den branche man tilhører. Dette betyder, at hvis man sælger rejser på nettet, så skal siden ikke afspejle en webshop, der sælger tøj. Et andet eksempel er hviidadvokater.dk, der tilbyder ydelser som fx en boligadvokat i København og andre byer. Deres hjemmeside afspejler deres branche, og dermed troværdighed, på grund af deres brug af farvevalg, tekst og billeder. Billedet de anvender, forestiller en professionel advokat. Dette giver tryghed til kunderne, der overvejer at benytte sig af deres service.

 

Call to action: Slå til nu

Efter hjemmesiden er blevet gjort mobilvenlig og troværdig, er det på tide at få kunderne til at handle. Dette punkt er det ædleste i håndbogen. Dette er en kunst, alle burde kende til. Desværre er der mange nye webshops, der falder bag efter på dette område.

Deres mangel på call to action, altså både kundens mulighed for at handle, men også de beskeder, der fortæller kunden at de skal handle, ikke bliver udnyttet fuldt ud. Brugere, der skal bruge meget tid på at finde den nødvendige købsknap for at afslutte deres handel, vil forlade webshoppen uden at genneføre handlen. Hjemmesiden gilpa.dk, der sælger hundefoder og mere, anvender skrappe farver enkelte steder på hjemmesiden, for at gøre deres kunder opmærksomme på de vigtigste fokuspunkter. Dette gør det nemmere for brugerne at finde frem til det de søger. Det er dog stadig nødvendigt at holde igen og ikke overdrive brugen af farver, for ikke at miste tillid hos kunderne.