Blog

Vi handler på nettet som aldrig før

Lige siden teknologier som internet og kreditkort er blevet en fast og integreret del af vores verden, har vores forbrug og adfærd stille og roligt ændret sig. De nye teknologier har ændret vores handelsmønstre, og de seneste år er tendensen kun blevet større: Vi handler stadig mere og mere på nettet.

Overordnet set er stigningen helt enorm, og hvert år øges salgstallene i de fleste varekategorier. Endda hidtil traditionelle købsvaner, som eksempelvis dagligvarer, handles endda også online. Den nyeste statistik viser således en klar tendens om vores e-handel. De sidste 5 år er vores nethandel steget med 70 procent, imens den fra 2015 til 2016 steg med hele 20 procent.

Den enorme stigning på 20 procent på ét år er kommet til udtryk i, at omsætningen inden for e-handel er steget med knap 12 milliarder kroner.

Hvad har ændret sig?

Det er i virkeligheden helt basale ændringer, som ligger til grund for de enorme stigninger. E-handelsbutikkerne er nemlig blevet bedre til at udfylde de begrænsninger, som online shopping tidligere har haft.

Teknologien har nemlig udviklet sig sådan, at efterhånden har alle bedre tilgængelighed til netbutikkerne. Vi har fået smartphones og tablets, og online butikkerne har desuden også fået applikationer, hvorfra man nemt kan handle.

Desuden er fragt og retur blevet både hurtigere og nemmere. Eksempelvis kan man hos mange netbutikker få leveret inden for 1-2 arbejdsdage, ligesom at returen også er nem og bekvem. Dermed imødekommer netbutikkerne de største barrierer, som hidtil har begrænset nethandlen.

 

Tøj, sko og smykker shoppes online

Noget af det, som hyppigst købes online, er tøj, sko og smykker. Varekategorien er stor og stigende inden for e-handel, netop fordi tilgængeligheden og udvalget har vist sig at være bedre over nettet end hos de fleste detailbutikker rundt om i landet.

Ved tøj og sko er udvalget lettere at overskue, man slipper for at bruge meget tid i den fysiske butik. Selve handlen foregår derfor lettere, når man selv har tid, og desuden er fragt og retur ikke længere et problem. Men henter og returner blot hos det lokale pakkehus.

Udsalg er også et stort hit online, da det ligeså er nemmere at overskue end i en fysisk butik. Der er ingen kamp om de bedste varer, og man kan nemmere sortere i tilgængelige størrelser, farver og brands i forhold til i de fysiske butikker.

Eksempelvis kan du gå på babytøj udsalg her, uden at du skal lette dig fra stolen eller sofaen.

 

Danskerne kan blive Nordens mest e-handlende

I 2016 var danskere det tredje mest online handlende land i Skandinavien, hvor vi blev overgået af både Norge og Sverige. På samme tidspunkt som vi handlede for 70 milliarder kroner, handlede Norge og 72 og Sverige for 79 milliarder kroner.

Forskellen på landendes handelsmønstre er dog, at Danmark de seneste 10 år har haft en kontinuerlig stigning i nethandlen. Tilsvarende har vi haft 20 procents vækst på ét år, hvilket udkonkurrerer resten af Norden. Med andre ord er der altså grobund for, at udviklingen vil betyde, at vi om nogle år er det land i Norden, der handler mest på nettet. Du kan læse mere om udviklingen og fremtiden for e-handel på FlashUp.dk.